Sunday, May 2, 2010

Kenangan masa kecik...PART 3

Kenangan di sekolah rendah

Masa sekolah darjah 1-3, aku asyik dapat nombor 7 je dalam kelas, tapi still aku duduk dalam kelas paling pandailah. Tapi aku selalu tak puas hati..Masuk darjah 4, aku masuk kelas pandai gak, dapat cikgu muzik garang gila-gila,sampai sekarang aku takleh lupa cikgu berhantu ni yang nama dia Yasmin..hahahah..kalau lupa bawak rekorder, nanti dia akan cubit kita guna kuku dia yang panjang dan tajam tu..macam kuku Pontianak Harum..tapi dia pulak, Pontianak Muzik...hahaha..pastu, kalau salah main note lagu, dia akan ketuk jari sampai bengkak dan merah..kalau lupa bawak buku..hahahaha..siaplah,terima hukuman lagi dasyat..sambil ketuk ketampi, dia akan ketuk kepala ko..padan muka...hahahahah...banyak kali gak aku kena dengan dia,sampai aku jadi benci gila dengan dia...nasib baik exam music aku selalu pass, tak pernah fail..

Sebut pasal exam, teringat peristiwa aku yang amat nakal dan bendul ini..masa tu Darjah 4. Masa tu juga dah habis semua exam. Pastu cikgu pun nak passlah score English pada murid-murid...then, aku punya score rasanya dalam 96%, kawan sebelah aku, dapat 99%, aku punyalah jeles bila ternampak kertas dia...dia nak tengok kertas aku, aku tak bagi..pastu masa waktu rehat, aku tak pergi rehat, aku ambik pemadam pen (masa tu ada jual dah pemadam pen kaler biru tu), then aku padam nombor 6 belakang 9 tu dan jawapan yang salah kat dalam kertas tu..hahahaha..pastu dengan bodoh dan bendulnya, aku pergi bilik guru, aku tunjuk kertas tu kat cikgu, aku cakap dengan cikgu, kenapa cikgu tulis markah saya 9% je? Tapi jawapan dalam ni patutnya dapat 99%? Cikgu terkebil-kebil tengok aku, dengan muka tak percaya dia tengok kertas aku..pastu tiba-tiba dia senyum, dia ambik pen, dia tulis 9 kat belakang 9 tu..hahahahaah...dalam hati, aku melonjak gembira sungguh! Cikgu dah kena tipu dengan aku..yeah yeah!! Lepas dia dah betulkan markah aku tu, slow-slow dia cakap kat aku (slow-slow tak bagi cikgu lain dengar), lengkali jangan buat macam ni lagi ye...aku terus terdiam,malu sungguh.yelah, aku ingatkan cikgu tak tau yang aku menipu, tapi rupanya dia tau jugak...hahaha..sampai sekarang kalau ingat balik, memang aku malu,kalau jumpa balik cikgu aku tu, sure aku nyorok muka dalam kain,malu sangat-sangat.. :-p..nak menipu, tapi tak pandai..maklumlah, budak-budak mentah lagi..otak pun belum matang nak proses cara orang besar menipu..hahahaha...yelah, logik ke tiba-tiba ada satu ruang kosong antara 9 dan % tu? Memang lah budak-budak kecik ingat cikgu salah tulis markah, tapi cikgu yang dah besar dan matang tu taulah apa kejadian di sebalik ruang kosong tu..hahahah..lawak betul..

Nasib baik cikgu tu jenis lemah lembut dan baik...nasib baik jugak dia tak bukak cite ni dalam kelas, kalau tidak, mau aku berenti sekolah sebab malu yang amat pada kawan-kawan.hahahah..apalah teruk bebenor aku..sejak dari itu, aku redha dengan segala markah yang aku dapat, dan berterima kasih pada cikgu yang tak bercerita pada cikgu-cikgu lain tentang hal tu...heheheh..sayang cikgu, Selamat Hari Cikgu yang akan datang ni!!

No comments: