Tuesday, April 6, 2010

The Stale and New News to share with..

Stale news to share.

Aku rasa, aku tak bagitau lagi, yang sebenarnya aku dah miscarriage on 20th January 2010.Kat opis pulak tu.. I think it was due to stress, too much exhaustion and unwell body..bayangkanlah, masa shariff masuk hospital bulan 1 haritu, memang penat jaga dia, asyik nak berdukung, nak berpeluk, asyik nak menangis..aku memang tak cukup tidur sebab dia asyik berak,berak dan berak...tengah-tengah malam buta pukul 2-3 pagi pun dia boleh berak-berak, then i had to carry him, and wash him in the basin. Memang letih, sebab shariff extra berat untuk energy aku masa tu...Masa miscarriage tu, aku rasa kandungan baru dalam 4 minggu.

Macamana aku tau aku miscarriage? Sebab on the 3rd day aku start kerja, aku ternampak ada ketulan merah jatuh dalam toilet bowl. Betul-betul terkejut, lagipun masa tu, perut aku agak sakit. Aku ingatkan nak period. Hari sebelumnya, aku dah memang perasan ada cairan warna coklat yang keep flowing out, walaupun sikit, tapi dah cukup untuk buatkan hati aku degup degap degup degap...sampailah few moments before that miscarriage thing happened, darah keluar..bila aku pergi toilet, elok je aku duduk atas toilet bowl, plup! jatuh seketul daging! Itu yang aku terkejut! But after benda tu dah jatuh, darah terus stop flowing. No more blood..nak kata period, tak mungkin, mana ada period darah stop-stop..in fact, aku tak pernah mengalami period darah sekejap ada, sekejap takde seumur hidup aku.

Ada kakak kat opis aku ni kata, memang kalau miscarriage, darah akan stop flowing..then after 1 or few days, darah akan start macam biasa, macam orang period. Yup, masa darah dah stop flowing tu, aku mintak diri ke klinik, then scan. Doctor scan aku, dia kata memang tak nampak macam aku period. But then, dia dah tak nampak apa-apa dalam rahim aku..so dia kata, could be aku dah miscarriage. But dia pesan, kalau ada keluar non-stop darah, kena cepat-cepat pergi hospital. Luckily, aku tak keluar darah macam yang doctor sebut tu, so it was a complete abortion. No need to cuci..yikes! aku takut bayangkan pengalaman orang kena cuci due to miscarriage! Most of the people i met said it was a painful experience...memang sakit!

Then 2nd week Shariff masuk hospital, just one day before aku start kerja, which was on Sunday, aku kena demam panas, sampai menggigil-gigil badan aku...mula-mula tu aku sakit kepala yang amat sangat, then lepas sakit kepala reda, badan aku menggigil-gigil. Sampailah besok pagi sebelum start kerja masih sakit teruk, memang teruk betul condition aku masa tu..The day aku start kerja, Shariff belum keluar hospital, so hubby take over the babysitting job. Nasib baik masa tu ada cd happy feet, jadi senanglah jaga dia bila dia dok ralit tengok happy feet.hahaha.. hubby kata, senang jaga shariff masa tu, sebab dia dah makin sihat, selera makan pun dah back to normal...memang lah senang, cuba dia try jaga shariff masa mula-mula shariff sakit dulu, sure dia pengsan. And sure dia pun akan miscarriage, maksud aku, perut dia yang boroi tu sure akan kempis gila-gila.hahahaha...

Masa miscarriage tu, aku ambik MC 1.5 days..takut nak MC lama-lama..lagipun at that time, i was still under probation. Tapi takpelah, syukur aku punya miscarriage tu a complete abortion. Kalau tidak, sure kena cuci dan cuti sakit lebih lama lagi. Was I sad? Sad, yes, but crying?No..never..aku bersyukur sebab walaupun baby tu tak sempat membesar, tapi sekurang-kurangnya, hikmah di sebalik kejadian tu ialah, aku dapat teruskan penyusuan badan untuk Shariff.

New news to share.

Apa new news itu? hehehe..today, 6 April 2010, aku dapat tahu aku pregnant semula! lalalalala..memang seronok! Itupun aku dapat tahu sebab sejak semalam aku pening-pening dan loya teruk. Asyik rasa nak muntah, tapi tak muntah, pening, kepala pusing, jiwa kacau, emosi bercampur-aduk semua ada sejak semalam. Harini aku MC, tak tahan pening dan loya dari pagi. Bila pergi klinik, doctor suggest aku buat urine test sebab dia takut bagi ubat yang salah, kot-kot aku pregnant, memang bahaya makan ubat yang dia kasi. So dia nak prescribe ubat for pregnant woman. Aku pun buatlah urine test, bila nampak je 2 line, hati aku dah melonjak kegembiraan! hehehe...last 2 weeks aku ada gak buat urine test, tapi negative. Aku memang perasan perut aku agak kembung dan buncit sekata dari kiri ke kanan, tapi aku ada juga terfikir, tu mungkin sebab kuat melantak. Maklumlah, sekarang ni memang aku kuat gila makan, mengalahkan mak dinosor.

Aduila...nampaknya aku terpaksa menjadi mak dinosor semula sepanjang pregnancy ni..nanti bolehlah tengok rupa mak dinosor yang sebenar bila badan dah start naik. Rupa gergasi pun ada..ala-ala bini Shrek gitu..hahaha..oh ye, talking about this new pregnancy, still aku tak tahu berapa minggu kandungan. Kena scan. Sebab sepanjang aku breastfeeding ni, sebenarnya aku tak pernah period. Kecuali masa miscarriage haritu, aku keluar darah for few days then stop. Was that a period? Tak tahulah..Alhamdulillah, aku berdoa semoga kandungan aku kali ni sihat. Dan apa-apa pun, aku tetap akan menyusu badan Shariff sampailah dia bosan. ^_^

3 comments:

kuizikel said...

woohoho baru nak bersedih tiba2 ada happy ending ni... congratssss.. ko take care ok... jgn stres2 sgt..............

amoi said...

oh ada hikmah di sebaliknya...jaga diri elok2 ye...jgn stress2..hehe...

Unknown said...

hehehe...thankss pojan, ila!