Thursday, April 9, 2009

Malang bertimpa-timpa...

2 hari lepas, aku pergi Jusco Au2 nak beli some groceries,terutamanya daging kambing diskaunla...tapi bila sampai sana,aku tengok pekerja-pekerja Jusco tengah sibuk mengemas and repacking some items. Aku mencari-cari jugak manakah daging kambing kegemaranku,tapi hampa bila tengok empty shelf..yang ada semua daging lembu,ayam and kambing yang baru-baru. Actually, Jusco Au2 yang aku biasa pergi ni akan bagi 50% diskaun pada daging-daging ayam,kambing and lembu yang dah >2 hari dekat shelf tu. Mula-mula dulu,aku ragu-ragu jugak nak beli,takut daging busuk ke apa ke,tapi bila dah try beli 1,eh,daging dia elok lagi rupanya,cuma polisi Jusco memang camtu agaknye,polisi every day fresh..heheh.
Lepas tu,bila kambing takde,aku pon merayau-rayau beli pampers, minyak yu-yi and pitted prune. Cadang nak beli barang dapur untuk rumah,tapi atas 'sebab-sebab tertentu',aku tak jadi and batalkan terus idea tu. ;-p
Using Cloth Diaper
Since sekarang aku kerja part time, and banyak masa kat rumah,aku cadang dah taknak guna pampers untuk Shariff,membazir duit. Aku nak guna cloth diaper je,sekarang cloth diaper dah moden,tak macam zaman kita kecik-kecik dulu guna lampin tiga segi..heheh..cloth diaper sekarang dah compact,and macam spenda.Pulak tu boleh tahan sampai 4 tahun. Dalam and luar cotton,tapi waterproof, kita cuma perlu lapik dalam dia dengan satu pad (macam pad perempuan) yang boleh serap air kencing sampai 10x. And yang bagusnya,pad dan cloth diaper tu reusable,washable and soooo natural which is biodegradable.
Here's my calculation:
Pampers (min calculation):
1 pc= RM 0.60, 1 day = 5 pcs = RM 3.00
30 days = 150 pcs = RM 90, 1 year = 12 months = 1800 pcs = RM1080
min penggunaan pampers sampai anak kita 2 tahun;
so 2 years = 3600 pcs = RM 2160, untuk 2 orang anak? RM 4380!
Banyakkan duit kita guna?Itu baru untuk sorang anak,
so,here's my calculation for cloth diaper yang very good quality. Ada jugak cloth diaper kat tempat-tempat baby,tapi cloth diaper yang biasa,keras pulak tu,and not so good quality,harga antara RM10-15 each.
Okay,now my calculation for good quality cloth diaper.
1 pc = RM 60, and disebabkan cloth diaper ni washable and easy dry,aku beli 6 je,
6 pcs = RM360,
and jangan lupa untuk beli pad and nappy liner (nappy liner kat tempat baby mana-mana shopping centre ada)
pad, 1 pc = RM 15, sehari mungkin guna 4 pc, jadi apa kata kita beli double?
pad, 8 pcs = RM 120
nappy liner, 100 pcs = RM 13 (nappy liner disposable, and guna 4 pcs daily,jadi boleh tahan 25 days), 2 years = RM 13 x 24= RM 312
So 2 years = Rm 360+ RM 120 + 312 = RM 832, untuk 2 orang anak?Still RM832++!! Paling banyak pun +-RM1000. (++ tu untuk nappy liners and cloth diaper murah if nak campur)
Cuma yang beratnya, early investment untuk cloth diaper,quite a lot,sebab kena beli sekaligus. Tak macam pampers,beli sikit-sikit,duit pun tak terasa. Ala,konsep dia simple je antara cloth diaper dengan pampers ni, ibarat beli cash dengan hutang bank. Bila kita nak beli barang cash, memang terasa bila keluar duit banyak sekaligus, tapi kita dah jimat interest,betul tak? Cuba pulak kalau kita beli barang hutang dengan bank,let say monthly installment atau guna credit card. Memang tak terasa keluar duit banyak, tapi bila dihitung-hitung jumlah hutang tu, boleh jadi extra 50% dari nilai asal barang yang kita beli kan?hehehe..aku fikir penggunaan cloth diaper ni untuk longterm, pampers mungkin perlu jugak,cuma mungkin sekali sekala bila Shariff kena cirit lagi sekali atau nak long travel.hahaha :-p
Banyak kan dapat jimat?And aku dah baca dalam internet,some cloth diaper (yang very good quality) ni tak mudah bocor sebab waterproof, jadi kalau nak bawak baby keluar,tak payah risau nak pakai pampers. Yang penting jangan lupa bawak extra pad and nappy liner. Apa-apa pun,kalau baby kena cirit birit macam baby aku tu,janganlah pulak tak bawak pampers..hahah..cloth diaper pun tak cukup nanti.
Masa kat Jusco tu,ada staff dia bagitau aku yang Jusco Au2 ada member's sale on 9th April which is today, so aku pun letak balik barang-barang baby yang aku dah ambik yang ada sticker diskaun. hahaha..teruk betul..tapi takpe,nak jimat punya pasal..aku rasa ramai pun orang yang buat macamtu..lagi pulak Jusco Au2 tu 5 minit je dari rumah aku. Easy come,easy go... :-p
Jusco Member's Day
So,today aku pun pergi Jusco Au2 member's sale dengan Kak Dah pagi-pagi lagi pukul 9 am. Sampai sana,aku beli satu pack sliced mutton, sabun basuh TOP,aiskrim KING'S and MILO. Sejak sakit ni,aku macam tak lalu nak makan dari last week lagi. Kepala pun selalu rasa berat. Badan pulak rasa macam imbalance. Rasa macam nak tumbang. Masa kat Jusco tadi, aku rasa macam nak jatuh je. Tapi dalam keadaan pening-pening lalat tu, sempat jugakla aku beli balik barang baby yang aku dah letak balik 2 hari lepas.hahaha..
Malang bertimpa-timpa
Tapi yang palingggg aku tension, duit aku RM40 tercicir kat Jusco tadi..frust sangat2.Dahla itu budget aku untuk sampai next week!..merata-rata aku cari,malangnya,tetap tak jumpa! Itupun aku perasan duit takde masa nak bayar roti.Sedih betul,dahla aku nak berjimat cermat..2 hari lepas pulak, topup aku RM 30 hangus sebab slip yang keluar dari ATM machine tu dah blur..tensionnn gila-gila..bila aku call service centre,officer tu suruh aku pergi Maxis KLCC untuk report issue tu. Hellooo! Tak semua orang ada kelapangan nak pergi KLCC semata-mata nak report issue tu..Poodacit!! Aku yang ada baby ni macamana nak pergi?Takkan nak tinggalkan anak kat orang semata-mata nak pergi KLCC?Alasan officer tu,diorang takde system yang boleh trace kehilangan topup code effect dari blur,tak boleh dibaca,hilang etc. Aku rasa macam nak marah je kat officer tu,dahla cara cakap macam nak gaduh,tak professional langsung! Pandai pulak dia mintak aku rate service dia lepas tu. Bila SMS dari Maxis sampai,aku rate officer tu no.1 which is the lowest and the most terrible service! Padan muka!Muahahahahaha!
Sob...sob.....Lari budget aku untuk bulan ni. Dah RM70 burn macam tu je...banyak tu. Memang malang bertimpa-timpa...itu belum lagi kereta aku kena calar depan rumah mak. Teruk betul budak-budak yang buat tu,diorang kalau parking kereta depan rumah kitorang (walaupun memang menyusahkan kitorang sebab parking lot dah kena curi), takde la siapa-siapa yang bising,tapi bila kitorang parking dekat rumah diorang,pandai pulak nak marah..bengang!memang bengang!
Shariff getting better
Tapi takpelah, walaupun budget dah lari banyak,still aku rasa lega sebab Shariff dah makin baik, cirit birit dia dah getting better, tak too watery macam 2-3 hari lepas,and then poop dia dah ada kuar few solids. Aku ada jugak buat research dalam internet pasal diarrhea baby,experts cakap kalau baby nak teething pun akan kena cirit jugak sebab dia akan keluarkan banyak air liur, and bila dia telan balik air liur tu,dia akan cirit. Maybe sebab dah bercampur dengan germs.Aku rasa Shariff macam nak tumbuh gigi,sebab asyik dok menggenyeh-genyeh je gusi dia.hahaha..takpun,dia nak advance to another milestone..ni dah dekat 5 bulan,meniarap pun tak boleh lagi,cuma boleh mengiring je,itupun macam payah sebab badan dia berat.
:-)..haii..anak ibu ni... :-D
Book Fair PWTC 17-26 April 2009
And now, aku plan nak simpan sikit duit untuk spend masa Book Fair PWTC 17-26 April ni. Aku cadang nak beli buku yang boleh aku bacakan untuk Shariff..Dia suka sangat bila orang baca buku,lagi pulak aku memang macam kartun bila bacakan buku untuk dia,dengan macam-macam intonasi suara..hehehe..Kelakar betul ada satu hari, aku bacakan buku dengan suara Sinyu,terus dia menangis takut..agaknya memang horror kot suara Sinyu tu.. :-p Bila aku baca buku buat suara yang lembut,yang nyaring,tinggi rendah ok pulak dia. hehehe...walaupun budget ibu dah lari,early education is sooo important untuk Shariff. :-)

Sharif dengan jubah yang Mak Long dia bagi..comelnya..hihihih ^_^




2 comments:

amoi said...

bila dah kawen n ada anak kena berjimat-cermat kan?

comelnyeee shariff pakai jubah tu..hehe..

Unknown said...

uih..mustiii..kena invest untuk anak lagi..