Wednesday, February 25, 2009

Giving birth...Part 1

Sebelum ni, kadang-kadang aku ada jugak tercakap kasar dengan mak aku..tapi..bila dah experience sendiri sakit bersalin, baru aku tau nilai seorang ibu, dan kenapa setiap manusia tu WAJIB menghormati ibunya sendiri..kalau tak, takkanlah syurga terletak di bawah tapak kaki ibu...aku sangat kagum dengan mak aku yang boleh bersalinkan kakak2 and abang2 aku mostly selang setahun je...pulak tu bersalin sampai 9 orang anak...tapi itula sebenarnya NIKMAT sebenar Allah pada insan yang bernama wanita...mempunyai rahim dan berupaya melahirkan sendiri anak yang menjadi sebahagian dari dirinya.. :)

Ok, back to the story, sepatutnya duedate Shariff 20/11/08..tapi on Tuesday morning, 11/11, aku perasan tiba-tiba dah keluar darah..masa tu perut tak memulas lagi..ingat lagi ,the night before, sempat lagi aku chatting dengan husband aku sampai pukul 2 am.heheh...

Masa tu Kak Dah & family tido kat umah parents aku coz parents balik kampung adik laki nak kawin.Aku yang dah nak due ni confirmla tak boleh balik kampung,takut nanti terberanak pulak tengah jalan..kang kalo kene tgh2 hutan,mane nak SOS?hahaha...Kak Dah duduk guest room kat tingkat bawah, and die dah siap pesan if ada apa2 unusual sign, call her immediately..mula2 aku pikir, ah lambat lagi la nak bersalin..relax la...hahah

Tapi tiba2 bila dah keluar darah,panik pulak..keluar darah masa tido pulak tu...so aku pon call Kak Dah cepat2, nak bangun dah tak larat..maklumla perut dah besar..mana boleh tiba-tiba bangun dari katil.mula2 Kak Dah kate tu tanda dah nak bersalin la tu..tapi early sign..so aku pon cool sket..and try to continue my disturbed sleep..tapi tak boleh tido pulak..lepas mandi & solat subuh (eh aku tatau yang bila dah keluar darah tu, sebenarnya kita dah takboleh solat), tiba2 darah keluar lagi banyak sampai basah baju..

Terus aku amik beg baju baby yang dah siap packing sejak mengandung 8 bulan and turun bawah kejut Kak Dah kata nak pergi hospital. Masa dalam kereta tu laaa dah rasa sakit memulas yang amat..sakit macam nak period but greater pain..

Sampai je hospital, masuk labour room, check sume, CTG and bukaan rahim, doctor kate baby blom ready nak keluar..pastu aku pon kena masuk wad..kesian kak dah tunggu lama tak sempat breakfast pon...

Oh,lupa nak cerita...masa checking kat labour room, macam2 jenis lolongan aku dengar dari bilik bersalin...ada yang menjerit "Mak ayah....tolonggg!!!Sakittttt!!"...."Sakitttttttttttttt!!!"....sampaikan aku dengar suara doctor marah2 dia sebab menjerit2 macam tu..and most of them are Malay..aku takut kalau2 aku yang akan menjerit2 macam tu..suami takde,duduk jauh..mak bapak takde,kat kampung...yang ada cuma Kak Dah je..tapi tak boleh ikut masuk labour room nanti..seram betul dengar suara2 yang menjerit tu...and then,muka2 perempuan yang dah lepas bersalin tu,aku tengok pucat lesi..ada yang berkerut,ada yang senyum,ada yang cool..ada yang mcm nak pengsan...ada jugak yang belum bersalin aku tengok dah pengsan..kena papah..lemah semangat ke,tak makan ke..aku pon tatau..

Masa duduk wad 2 hari, sakit perut on off..kejap ada, kejap takde..macam biskut pulak..mula2 aku ingat itula sakit bersalin..dalam hati kata..eleh tak sakit ponnn...rasa lega pulak bila ingatkan sakit bersalin macam yang aku rase masa tu..tak pernah terfikir pulak sakit sebenar macamana..Kak Dah kate nanti sakit pinggang macam nak patah, sakit perut memulas yang amat...ah,tak cayalah...macam eksen pulak aku masa tu..hahaha..

But thanks to Kak Dah, selalu sangat singgah hospital visit aku bawak itu ini...kesian die penat pegi tusyen lagi,visit aku lagi..

Then on Wednesday, doc check lagi bukaan rahim, still tak open..sebelum scan & check, doc kate aku boleh balik rumah dulu..bila dah sakit nak bersalin baru datang hospital balik..tapi macamana sakit bersalin tu?Mane tau takde rase sakit tiba2 dah keluar baby?Sapa nak sambut n bersihkan?Kak Dah tusyen..Makcik Ton kat Indon..Abg Sham?Oh nooo...geram jugak dengan doctor..apa salahnya bagi je aku duduk wad..

But luckily,lepas doc scan, doc kate rahim tak bukak lagi, tapi masalahnye air ketuban pulak dah makin sikit..jadi kene tahan lagi kat wad..Eh!bila masa pulak keluar air ketuban?aku tak sedar pun..macamana rupa air ketuban tu?yang aku tau,darah je yang keluar sejak semalam...and doc kate since air ketuban dah keluar, takut baby lemas, Khamis subuh kene induce..alamak..induce??apa induce tu..sakit ke?Kak Dah kata Kak Ma kena induce masa nak bersalinkan Yunus...aku tanya doctor, induce tu macamana?Doctor kate insert ubat nak bagi pintu rahim bukak..oh sakit ke?Doctor kate sakit sikit je...okla..lega sikit bila dengar doctor kata macam tu..rupanya bila dah kene induce, memang sakit sikit je..TAPI.... yang teramat sakit tu adalah sakit selepas kene inducee..masyaAllah..tak terbayangkan aku sakit die..nanti cite..

Macam2 jenis orang aku jumpe kat wad tu..ada yang dah induce sampai 4 kali tak bersalin2 jugak, last2 kene operate..and most of them having 1st baby...takutnye!! Aku ni jenis rajin berjalan2 masa kat wad tu..so aku pon pegila tengok katil2 yang dah ada baby..comelnya baby diorang..and macam2 cerita aku dengar pasal pengalaman bersalin..ada yang masa bersalin dia tak sedar yang die cakar muka suami dia sebab tengah tahan sakit..ada yang tertendang perut nurse yang sedang menjahit luka...ada yang tarik rambut doctor..ada yang terkoyak banyakk...eeeeee ngeri betul..last2 aku avoid diri aku dari berjalan2 ke katil orang..malas nak dengar cerita2 bersalin ni..nanti aku trauma pulak..dahla suami jauh..sob..sob...

ok continue part 2 later...

5 comments:

amoi said...

waaaaa..takotnyeee bila baca cerita ko...huhuhu...

NedLi Sakurai said...

aku tanak baca.. huhuhu..

aku simpan dulu post nie..
biler dah bersalin nanti,
baru aku baca ..(^^i)

Anonymous said...

heheheh..thanks for reading..jgn risau..setiap perempuan mesti akan lalui saat2 kritikal mcm aku cerita tu :-p

kuizikel said...

oh ni yg buat aku ngeri ni...heheh

tapi tu lah setiap org lain dugaanyer kan mas? ada yg senang bsalin, ada yg susah.. tapi mmg la salute kat pompuan yg ramai anak espnyer...

sambung lagi a mas... hehe

Anonymous said...

hehehe..ok nanti sambung ;) lepas balik dari umah mak mentua weekend ni :-p