Friday, February 27, 2009

Korean recipe - Kimbab

While writing this post, I'm rushing to get to my mother in law's house..ceh..speaking pulak..hahaha..lama dah tak speaking..masa sekolah dulu tiap2 ari speaking sbb ramai kawan2 kat skolah yg suka speaking..but now..i'm speaking to my own self..dan yang paling haru,terpaksa speaking dengan shariff gemok with no response..hehehe..

Ok, tadi petang dah call mother in law bagitau die yg aku nak tido umah die mlm ni and for these few days.She sounds happy but at the same time worried if masa tengah drive and traffic jam nanti si gemok tu melalak nak susu..hahahah...things won't happen twice..sebab tu nak travel pegi kajang malam..senang, kereta pon tak banyak..in 20 minutes je dah boleh sampai kalo aku pecut..kalo bwk mcm siput, 1 jam pon tak sampai lagi..hahah..

oh yeah, pagi tadi aku kuar dengan kak dah beli brg2 kat Sae Mee Mart kedai korea kat bawah tempat tusyen. Aku cadang nak buat Kimbab. Baru belajar dengan kak mina (korean sister in law). So ni 1st try.hehehe.Kimbab ni, rupa macam sushi, tapi rase lebih lazat dan lebih menyelerakan dari sushi..tatau nape skang aku tak suka sushi..dulu suka gila..mkn byk mane pon ok..maybe sebab masa mengandung dulu aku tak suke bau sushi kot..and penah jugak termuntah sbb mkn sushi..hehehe

Kimbab ni aku wat khas utk mak mentua aku dan jugak bapak aku yg nak naik semula ke Cameron..talking bout my own dad, he succeed in berhijrah ke Cameron dan memulakan bisnes restoran die kat sana..sapa2 nak gi Cameron, lehla gi makan kat Brinchang, kat restoran D'Faizal..actually,restoran tu abg Janik punye,tapi since abg die dah busy dengan bisnes coklat, die pun dengan senang hati bagi bapak aku meniaga kat situ..and the best thing is, abe yg duduk kat Terengganu more than 10yrs nak ikut berhijrah gak ke Cameron,sebab dekat sket dengan bini die yg KPLI kat Hulu Kinta.

Ok, ni rupa Kimbab and all the ingredients:

Beras sushi yang dah siap di masak. Pour some sesame oil + salt nak bagi rasa. Lagi sedap kalo dapat gune sesame oil brand korea. Actually sesame oil malaysia dan korea rase berbeza gile.


Pickled radish.


Pickled (tatau apa dia) hehehe. Makcik Korean kat Sae Mee Mart tu yang bagi.

Telur yang digoreng dadar dan dihiris panjang2

Crab meat filamen yang dihiris panjang2 (crab meat aku salai atas api, ada orang suka makan raw sejuk2 macam tu aje, tapi aku geli..hahah)

Fish cake yang disalai dan dihiris panjang2

Tatau nape gambar2 di bawah yang aku upload tak ikut susunan,jadi tengok cara2 buat dari gambar yg last tau..hahahah :-p

Tadaaaa..dah jadi...potongla macam yang aku potong tu..pastu makan..sedapppp!!



Gulung..(eh gamba ni tebalik la..patutla rase macam pening)


letak telur, pickled radish dan kawan die, crab meat, fish cake.



Baru nak mula buat. Nasi ditepek2 atas sehelai sea weed tu.


Sea Weed brand korea

Yahoooo!!!bleh makan banyak! makan ni tak menggemukkan pon, bleh buat snack lunch,dinner etc..seronoknye ada benda nak dibawak ke umah mak mentua..actually mak aku dah masak ketupat sotong, tapi kesian betul aku tengok sotong2 yang beli kat kl ni,,kecut dan kecik..macam tak rela dimasak utk ketupat sotong..hahah...takpela..apa2 pon,i'm a happy daughter in law! ;)


babaii!


p/s: abang balik mesia nanti, kite leh makan sama2...hihiih :-p

Sharif yang kepenatan ikut ibu dia beli barang dan wat Kimbab kat umah kak dah..hihihi..




6 comments:

Anonymous said...

perghh...menantu mithali betul...hehe...

aku tak mkn sushi...tapi tgk cara ko masak kimbab ni macam aku boleh telan kot...hehe...

ayah ko dah tak dok ganu ke?dok cameron?kalo awal pindah hari tu leh kitaorang singgah kedai ayah ko tu...hehe...

Anonymous said...

hahah..bpk aku malas dah ulang alik ganu..lagipon skang ekonomi kureng menyelerakan, so bila ada peluang kat cameron,bpk aku sambar la niaga kat sana..hahhaha..if kebetulan ko gi sana, pegila mkn kat kedai tu k? ;)

NedLi Sakurai said...

mas.. minyak bijan korea ngan cuka jepun yg mcm diorg jual kat carefour tue sama ker?

Anonymous said...

eh lain..sesame oil dgn cuka lain colour dia.sesame oil kene beli kat kedai korea,skang byk tpt dah ada kedai korea.paling byk kat area ampan point.

kuizikel said...

harus nedli natalisz gi ampang point nak cari bijan korea...hahaahahahah

wah mas, sdpnyer.. aku suka sushi.. pasti kimbab ini juga sedap dimakan begitu sajer..haha..

tringat dulu masa bbuka puasa kat umah ko ngan geng2 janik + geng2 kita...

Unknown said...

masa tu anak kakak aku,iman kecik lagi kan? :-p

masa tu kite gotong royong kat dapo,seronoknya!

pastu masa bulan pose, aku suke balik umah, pastu mesti bwk apa2 yg mak aku masak ke 10th.

rindunyee kenangan 1st n 2nd sem kat 10th..sob..sob..aku dah jadik mak org skang,bukan student lg,tapi aku dapat kawin dengan janik!yahooooo!! (gatal)