Sunday, March 1, 2009

Giving birth...Part 2

Part 2

Before bersalin, aku duduk wad kelas 2, ada 4 orang sebilik.Bilik tu panas bagi aku yang tengah mengandung,tapi sejuk gila2 untuk orang yang dah bersalin.heheh..aku rase seperti tak berbaloi pulak duduk kelas 2 sebab panas..tapi rupanya haba dalam badan yang terlebih2 sampai tak rasa udara sejuk dari aircond.

Induce
Masa doctor kata aku kena induce,aku dah risau sangat2....Takut?Risau?Terketar2?Semua ada.hahah..Kakak depan katil aku kata , kawan dia yang kena induce kata sakit..tapi ada yang tak sakit.Kebetulan ada sorang kakak sebelah katil aku tu nurse kat Hospital Ampang tu jugak, dia bersalinkan anak no 2, dia cakap induce memang sakit...Oh no,habisla aku camni..kakak depan aku kata, minumlah air zam-zam banyak2, InsyaAllah mudah bersalin.So,aku pon minumla air zam-zam yang memang Kak Dah dah bawak untuk aku.Rasa lega sikit, and at the same time, aku baca Yasin untuk menenangkan diri...Risau betul,sampai tertidur...

Pukul 4 pagi, aku terbangun, mandi and baca Yasin lagi sekali...makan2 sikit, and sharp pukul 6 pagi, nurse panggil suruh pergi bilik nak check bukaan rahim and induce. Aku gabra gila, tapi gagahkan diri jugak untuk pergi ke bilik tu. Depan bilik tu aku tengok dah 3 orang menunggu untuk kena induce, semua 1st baby. Ada lady sebelah aku dah 2 kali kene induce, masuk pagi tu, kene 3 kali la..aku tanye dia,lepas induce berapa cm dah bukak?Dia kate baru 2cm. Aku tekejut beruk..baru 2cm???Sakit tak?Dia kata induce tak sakit,tapi contraction sakit..

Aku tanya pulak kakak sorang lagi, berapa kali induce?dia cakap nak masuk 2 kali..dalam hati aku kata, tak berkesan ke 1 kali je induce?tapi kakak tu kata, sekarang tengah menahan sakit contraction. Bakal2 ibu yang aku tengok kuar dari bilik tu semua berjalan terbongkok2 menahan sakit..aku dah takut gile..tiba2 nama aku kena panggil..macam nak tekencing pulak sebab tekejut..hahaha..aku baca Bismillah, then masuk dan buat apa yang disuruh doctor, and masa tengah baring tu, aku nampak doctor pegang 1 pil putih bulat (besar jugak pil tu),and dia pun buatlah apa yang sepatutnya dia buat..tak sakit sangat pun rupanya.Syukur Alhamdulillah...hehehe..lepas tu aku pun balik ke katil dan baring menunggu breakfast pukul 7 pagi..

Contraction
Tiba2, 1/2 jam lepas induce tu, perut aku memulas2..aku ingatkan nak buang air, pergilah toilet..tapi tak boleh keluar hajat aku..sembelit lah pulak time2 nak beranak ni (itu andaian aku)..makin lama makin teruk sakit dia.Sakit dia memulas2 di lower abdomen.Sakit macam senggugut, tapi lebih teruk lagi (teringat cakap Kak Dah sakit contraction macamana).Alamak..camne ni..buang air takleh,tapi perut sakit..aku pun duduk baring kat katil balik semula...makin lama sakit makin kuat,kebetulan nurse datang nak check blood pressure semua, aku bagitau dia yang aku dah sakit perut gila2..buang air takleh pulak..dia kate itulah contraction..then dia pun cepat2 amik mesin CTG and periksa kadar contraction yang aku tengah ada tu..itu ke rupanya contraction?pastu aku tanya nurse, bila agak2 boleh bersalin?nurse kata,kalo bukaan rahim dah luas, and contraction makin kerap,tu dah dekat nak bersalin la...kerap macamana?Nurse kata setiap 2-5 minit.Time tu aku dah berpeluh2 menahan sakit.Masa tu,contraction aku lebih kurang setiap 20-30 minit,tapi setiap contraction tempoh dia lama lebih kurang 5-10 minit, jadi bayangkan aku cuma ada lebih kurang 10-15 minit untuk berehat dari sakit.Ikut kata nurse,lambat lagi aku nak bersalin berdasarkan kadar contraction aku tu,tapi sakitnya masyaAllah, hanya Allah je lah yang tau..

Aku tertidur menahan sakit sampai Kak Dah datang dengan anak2 dia pun aku tak sedar.Aku cakap yang perut dah makin sakit...masa tu,aku jadi serabut gila dengan bunyi visitor yang datang.Pulak tu ada yang bawak anak2 kecik yang bising.Nasib baik bilik tu 4 orang je. Jadi visitor takdelah seramai visitor kelas 3. Tapi masa menahan sakit tu,aku dah macam nak pengsan...food yang Kak Dah bawak aku dah takleh nak makan sendiri,tak larat sampai Kak Dah suapkan aku makan..masa tu nak menitik air mata aku sebab 1st time Kak Dah suap aku makan and aku lak tak berupaya nak makan sendiri..nak bangun pun dia tolong. Lepas lega sikit bila contraction pause,Kak Dah encourage aku pergi berjalan2 kat wad tu supaya baby cepat keluar (even Kak Mina pun ada ajar aku exercise yang Korean buat just before bersalin untuk mudahkan and cepatkan baby keluar). Aku pun berjalan2, Kak Dah nak pimpin, tapi aku nak jalan sendiri gak,supaya badan aku tak lemah sangat..lepas tu masa lalu kaunter nurse, aku bagitaulah yang contraction dah makin kuat dan kerap (masa tu lebih aku agak setiap 10 minit). So, nurse pun suruh aku pergi bilik doctor untuk check berapa cm pintu rahim dah bukak..

Ready for labour room
Aku pun gagahkan diri berjalan ke bilik doctor untuk another checkup..aku dah risau kot2 doctor ni induce aku kali ke-2 tapi tiba2 dia cakap "Okay!dah boleh pergi labour room,dah bukak 3cm". Aku tekejut + happy..aku tanya doctor,tak payah induce ke?Dia cakap buat pe nak induce, awak dah boleh masuk labour room dah.Seronoknya,Syukur Alhamdulillah aku kena induce 1 kali je.Ini semua kuasa Allah.Aku antara hambaNya yang beruntung. Tapi yang tak bestnya doctor tu masukkan ubat bontot nak bagi perut aku kosong..gila, masuk je ubat tu,dalam keadaan sakit tu aku terkejar2 jugakla pergi jamban..hahahah.ceh! Lepas tu Kak Dah suruh aku mandi warm water bagi relax sket..memang rasa relax sangat,the pain is lesser than before.Then, lepas dah mandi, aku tengok nurse dah bawak kerusi roda untuk sorong aku ke labour room.Mula2 aku ingat kena jalan sendiri,nurse tanye "Aik, awak nak jalan ke labour room?Nanti beranak tengah jalan susah kang,takpe saya tolak awak"..heheh..betul gak..dibuatnya baby terkeluar tengah2 jalan ke labour room kan susah...

Aku ingat lagi, masa tu lebih kurang pukul 2 petang.After semua dah ready, Kak Dah pun nak balik becoz dia takleh ikut masuk labour room. Before dia pergi, dia peck and hug aku..that was the most touching moment in my life becoz nobody can accompany me during my critical time..takde sapa boleh temankan aku pada saat hidup dan mati pertama kali aku nanti. Lepas dia pergi, air mata aku pun gugur...sedih,terharu,sakit,takut..semuanya berbaur..

Labour Room
Aku dimasukkan ke bilik no 9, the last room..sepanjang perjalanan ke bilik no 9 tu, macam2 bunyi aku dengar dari bilik2 lain. Bunyi2 yang boleh melemahkan semangat aku. Memang aku a bit pyscho jugak masa tu,terganggu dengan bunyi2 seram tu.Masuk je bilik, nurse pun suruh aku baring atas katil. Dalam bilik tu, aku nampak ada mesin CTG, oxygen mask, jarum gunting and basin. Masa tu adalah 2 orang trainee doctor yang visit aku and buat CTG. Masa tu, contraction aku dah makin kerap..aku rasa macam lesser than 10 minit. Waktu tu pukul 3 petang lebih. Sakitnye tak taulah nak cakap,sampai mengerekot2 menahan sakit..apa2 bunyi aku dah macam tak boleh nak dengar sebab sakit tu macam dah menyebabkan aku kehilangan deria lain..orang yang lalu lalang pun aku nampak dah macam shadow,bunyi dah macam mimpi..but at the same time,aku terpaksa menghidu gas tahan sakit untuk kurangkan sakit yang teramat sakit tu.

Important people
Lupa nak bagitau, masa dalam labour room tu, punyalah banyak call yang aku tak larat nak jawab. Tak larat sebab tengah menahan sakit,sms pun tak terbaca. Tapi aku sempat jugak jawab call dari Kak Dah and abah just few minutes before bersalin. And sempat pulak aku sms hubby kata tak tertanggung rasanya sakit bersalin ni.Sedih betul masa tu...Masa abah call tu, suara abah macam sedih sangat, aku agak mesti dia sedih sebab takde sapa yang boleh masuk labour room temankan aku kecuali suami (tapi suami pulak jauh)...lepas tu abah kata dia kat masjid (aku agak mesti abah mintak tolong orang masjid solat hajat)..tapi aku rasa sebenarnya abah rasa guilty sebab wedding adik aku clash dengan due date aku. Mungkin dia rasa bersalah sebab sebagai bapa, dia boleh pun sebenarnya anjakkan tarikh ke tarikh lain,at least tak kacau tarikh2 yang dekat dengan due date aku tu.Walaubagaimanapun,sms2 hubby sedikit sebanyak melegakan kesakitan dan jugak memberi aku semangat...Aku dapat agak yang hubby tengah risau dan sedih mengenangkan isteri dia yang sedang di antara hidup dan mati...

Insisting for Painkiller
Namun begitu, dalam keadaan sakit2, aku tak lupa terus menerus berzikir terutamanya doa Nabi Yunus "Laa Ilaa Ha Illa Anta, Subhanaka Inni Kuntu Minazzolimin" dan jugak mendengar bacaan Al Quran dari hp.Itu antara doa2 yang patut kita baca masa tengah sakit bersalin...Aku rasa zikir2 dan bacaaan ayat2 suci tu memberi aku semangat dan melalikan aku dari kesakitan yang teramat sangat.Aku tak ingat pukul berapa, masa tu rasa macam dah nak mati, aku suruh trainee doctor tu bagi aku painkiller..Trainee tu cepat2 panggil nurse baju biru (baju biru ranking lebih tinggi dari baju putih, and nurse baju hitam is the chief). Nurse pun datang and cucuk sekali kat bontot. Lepas tu aku macam tak sedarkan diri sampaila pukul 6 petang lebih. Bila terjaga je, aku rasa makin makin makin sakit lagi..Gas tahan sakit dah tak lut dah untuk aku..Aku panggil nurse lagi skali sampai menjerit sebab diorang tak dengar..Aku agak diorang tengah busy dalam bilik lain..Bila nurse datang, aku cepat2 cakap nak 2nd painkiller..nurse reject request aku, sebab dia kata kesian baby awak,nanti dia tak boleh keluar sebab lemah..But aku insist jugak painkiller,last2 sorang lagi nurse kata dengan lemah lembutnya (masa tu dah 5 cm bukak) "Tadi awak boleh tahan sakit sampai 3cm, sekarang dah 5cm, tahan sakit sikit je lagi ok?Awak tak kesian ke baby awak lemah nanti dia tak boleh nak keluar." Terus aku terdiam,takpelah,since aku tak nak apa2 complication jadi masa bersalin ni, aku pun angguk.

Delivering
Jadi aku pun menahan sakit sampailah pukul 8 malam lebih..Memang seksa..Tapi Alhamdulillah, aku cuma sakit di bawah perut,takde pulak sakit macam nak patah pinggang. Itulah, dalam dugaan yang Allah bagi, ada belas kasihan Dia juga pada hambanya. Lepas tu, tah bila masa tah,tiba2 aku rasa macam ada benda nak terkeluar..Aku panggil trainee doctor kuat2 aku kata rasa tiba2 rasa macam nak meneran..Dia pun dengan kelam kabutnya (maklumlah trainee doctor) cepat2 panggil senior nurse dan beberapa nurse lagi..senior nurse tadi cepat2 check berapa cm dah bukak..Oh rupanya dah 8cm..Memang patutlah rasa nak meneran sebab baby dah ready nak keluar. Pastu, diorang pun cepat2 menyiapkan diri,pakai glove,pakai mask,sediakan gunting jarum semua, and nurse pun suruh aku tukar position baring mengiring. Bila mengiring tu lagi rasa nak meneran. Aku cakap dengan nurse,nak teran dah ni,boleh tak?Masa tu dia tengah tunjuk ajar kat trainee doctor (yang sambut baby aku trainee doctor lelaki..tak ingat nama dia) cara2 nak tau bila baby dah ready nak keluar..lepas tu nurse suruh aku baring betul2 dan pegang kaki kuat2 (purpose pegang kaki kuat2 is to avoid bontot terangkat masa delivering,takut boleh terkoyak sampai bontot).

Time tu aku dah tak tahan nak meneran (teringat Kak Ida kata,anggapkan kita tengah meneran buang air, nanti takdelah rasa pressure dan takut), tiba2 dengan sendirinya aku terteran (dah takleh tahan). Tapi baby tak keluar lagi, nurse suruh pause sekejap amik nafas, then dia kata OK!PUSH! (Masa tu aku nampak nurse sedang menggunting bukaan dan dengar nurse kata dah bukak 10cm).Aku teran lagi sambil dengan Allahu Akbar, kali ketiga, tepat pukul 9.07 malam dan selepas 15 jam menahan sakit yang maha dashyat, dengan Allahu Akbar yang kuat, tiba2 plup!Dah terkeluar dan terdengar bunyi tangisan baby..Masa tu rasa legaaaaaaa yang teramat amat sangat.Aku sempat lagi bergurau dengan nurse, aku cakap "Eh,rasa macam berak batu pulak tadi.hahaha"....Itulah rahmat yang Allah bagi,terus hilang sakit lepas baby dah keluar..Masa tu aku tak tau rupa Sharif macamana (sebab tak pakai spek), tapi nurse tunjuk sharif depan aku, nurse tanye "Ni boy ke girl?" Aku tak nampak apa2 pun sebab rabun, tapi since aku dah tau result dia masa scan dulu, aku cakap je boy..hahaha..Masa tu, dengan battery hp yang lemah, sempat lagi aku msg Kak Dah,hubby and abah kata dah selamat bersalin.

Tumpah darah
Lepas tu aku nampak nurse bawak baby ke sink dan bersihkan,lepas tu letak dalam cot. Lepas tu adalah beberapa nurse tekan perut aku nak keluarkan uri. Aku dengar diorang cakap ok uri lengkap.Masa tu aku rasa mengantuk yang amat sangat (mungkin kesan dari gas tahan sakit tu), dalam nak tidur tu, aku nampak ada sorang nurse baju biru tengah menjahit bukaan yang digunting masa nak keluarkan baby tadi. Alhamdullillah, aku tak rasa sakit pun masa gunting dan jahit tu. And lepas jahit, diorang pun tukarkan cadar katil aku.Tah macamana, aku pun terus tertidur...About 30 minutes later,aku bangun, aku nampak nurse tengah kelam kabut..Aku perhatikan je.Apasal ni..Tiba2 diorang cakap "Panggil doctor cepat,dia ni tumpah darah banyak"..Aku yang confuse ni tengok2 lah apa darah yang tumpah, punyelah terkejut beruk bila tengok katil yang dah bersih tadi dah penuh dengan darah yang melimpah..Aku confuse..Darah dari mana ni?Rupanya darah aku sendiri! Masa tu aku tak rasa takut lagi sebab masih tak tau bahaya tumpah darah...Aku nampak nurse tekan2 perut aku, banyak kali dia tekan,sampailah darah dah stop..aku masih lagi dalam keadaan confuse, sampailah nurse kata takpe,dah ok...a ah..dah ok ye, sampai aku pitam sebab banyak hilang darah (nanti cite). Lepas tu seorang doctor lelaki cina masuk, doctor tanye macamana?Nurse kata dah ok,darah dah stop, then doctor tu check tempat jahitan semua,dia cakap ok dah,uri dah keluar habis.Takde sisa2 uri pun. Aku pun rasa lega (walaupun sebenarnya masih confuse dengan apa yang berlaku).

Wonderful moment
Lepas tu, semua orang keluar kecuali trainee doctor yang sambut baby aku tadi. Borak2 la dengan dia pasal bersalin tadi. Dia kata aku bersalin paling kejap,tak sampai 10 minit pun,sedangkan bilik depan tu, 30 minit teran baby tak keluar2 lagi,sampai heartbeat baby dah lemah (sebab tersangkut kat tulang pelvik lama sangat). Trainee tu tanya, nak saya azankan baby puan? Aku cepat2 cakap, takpe, saya tengah tunggu suami saya call dari Dubai. Dia kata nak azankan sendiri baby. Dia senyum dan letak baby sebelah aku..ya Allah,comelnyaa baby walaupun muka masih kembang lagi..hahaha...Aku usap pipi dia,lembutnyaa...macam silk..masa baby tengah tidur tu,aku renung je muka dia, dakap dia, sambil dalam hati cakap "seronoknya dapat anak. Sempurna segala2 pulak tu.." Serius, semua sakit2 terus hilang.

Tiba2 nurse baju biru masuk and bagitau nak bawak baby ke NICU. Dia cakap baby kena special care since air ketuban keluar awal, takut baby dapat apa2 infection dari luar..aku pun cepat2 cakap tunggu dulu nurse,suami saya kata nak telefon nak azankan baby..Nurse pun tanya, suami awak tak datang ke?Aku cakaplah (dalam nada sedih), suami saya takde sini,dia kat Dubai...Pastu nurse tu kesian agaknya tengok aku, dia pun cakap ok, then dia pun keluar bilik. Then hubby call and azankan baby. That was the most wonderful moment in my life..Dapat dengar suara hubbby,sempat azankan baby, dapat dakap and kucup baby, and yang paling penting, semuanya selamat...Then bila nurse datang lagi sekali, aku cakap dengan hubby tak sempat nak iqamat coz nurse dah nak bawak baby....Sedih pulak baru je dapat pegang baby tetiba dah kene pisah...gugur lagi airmata aku yang hati batu ni...

Lepas je hubby sempat call and azankan baby, tiba2 pott! hp tu mati...Alaaaaa!Sedihnya! Tak dapat nak contact and receive outside calls....Ramai lagi orang yang belum sempat aku kongsi kegembiraan ni...

Dah lewat, nanti sambung part 3 ;)

Bawah ni 3 gambar pertama yang aku ambik guna hp Kak Dah. Tak sempat nak amik gamba dalam labour room sebab battery hp habis.

Sharif pada pagi hari Jumaat di NICU...few hours selepas bersalin.Masa ni tengah cuba utk breastfeed for the 1st time,tapi fail. Terharu betul bila dapat mendakap anak sendiri and tengok ke dalam anak mata dia...cara dia merenung aku macam tau aje aku ibu dia...Anyway, he was the biggest baby in the NICU.Yang lain2 semua kecik2 below 2.5kg..heheh


"Mummy, do you come alone?Where's daddy?"



Inilah dia muka kembang yang orang kata sebijik muka ayah dia.hehhehe

Not feeling well...and at the same time, hungry...but mummy failed to breastfeed..sob..sob..

3 comments:

Anonymous said...

mas...this is very touching story...aku hampir2 menangis baca cerita ko ni...nasib baik kat ofis...so kontrol lagi la...hehe...

miqdad should read this bila dia dah besar nanti..hehe...

Anonymous said...

heheh..aku pun masih rasa sebak bila teringat life and death moment aku tanpa sesiapa di sisi..

kuizikel said...

sedih seh aku baca, aku siap dah menitis air mata ke lantai rumah ku ini..huhu (;_;)... tapi siap tergelak beso time berak batu...hahahhhhaha

sambung lagi a mas..

kwn aku pon citer dia siap call parents dia mintak maaf masa sakit nak bsalin tu..huhu

smoga miqdad jd anak yg soleh otey :)..amin