Sunday, March 8, 2009

Zoo Negara and the Rhino...

Zoo Negara ni terletak di belakang rumah aku..betul2 belakang rumah..boleh je nak panjat pagar masuk zoo illegally..hehehe... *kalau beranila..*

Abe kata,masa kecik dulu,tahun 80an,dia selalu curi masuk dalam zoo. Masa tu pagar zoo boleh dipanjat2....tapi area zoo belakang rumah aku tu tempat cimpanzi dengan orang utan..kalo west side tempat harimau rasanya. Ish,tak dapek aku bayangkan kalau tersalah panjat masuk kandang harimau..baru betul pepatah kata, masuk kandang cimpanzi meroyan,masuk kandang harimau kena telan..hahaha.

Kitorang pergi zoo tadi pun dah pukul 3 petang lebih.Tapi sempatla buat sandwich untuk bekal Yasin (maklumla makanan dalam zoo mahal2). Yang lain aku bawak makanan dan minuman untuk baby je.

Masa sampai kat zoo,parking entrance depan dah penuh,then kitorang pun pergi parking entrance B kat belakang zoo tu. Lepas dah parking,dah masukkan baby2 dalam stroller,kitorang pun berjalanla ke entrance B tu (itupun parking penuh jugak). Lepas tu,cari punye cari kaunter tiket takde..aik?Takkan nak kena berjalan ke entrance A (jauh gila).Lepas tu,kitorang nampak ada pintu gate terbukak..nampakla orang berpusu2 keluar..Abe tanya,masuk ikut mana?Aku pun masa tu confuse,aku pun cakapla "Oh,masuk ikut gate tu,nanti ada orang jual tiket kat dalam."...Punyela confident aku cakap..Pastu kitorang pun masuk ikut gate tu dengan penuh confidence..tapi dalam masa yang sama,org pandang kitorang dengan pandangan yang pelik.

Jalan punya jalan,pass by akuarium dengan tempat animal show. Pastu jalan depan lagi,sampai tempat monyet...Aik?Mane kaunter tiket?Lepas tu barulaaa aku perasan kitorang dah jadi pelawat tanpa izin rupanya..hahahhaa..Tapi serius,masa kitorang masuk ikut pintu belakang,guard takde pun nak tegur2..biar je kitorang masuk. Takpela,hari ni sungguh bertuah sebab dapat berjimat. Bawah ni aku tunjuk rate masuk Zoo Negara kita.

Visitor Info - Opening Hours and Rates
Zoo Negara by Day is open daily from 9.00am – 5.00pm
Rates
Adult RM15.00


Children (3yrs old-12yrs old) RM 6.00

Senior Citizen (60 years above) RM 6.00


Free entry if it is your birthday!
(Please bring along I/C or birth certificate as proof)

Group discount (Malaysian Citizen Only)
30 and above
RM2 off normal ticket rate

School Concession Rate
Students with uniform
RM 4.00
(Please bring along the letter from school)

With every 10 students that comes in, one teacher only has to pay RM 6.00


TOTAL JIMAT= RM 15 x 4 = RM 60..Eh,camera and camcorder pun kena charge tau..tak silap camcorder rm15,camera rm7.

Uish..banyak kan dapat jimat bila masuk free?hehehhe...lepas pizza large 2 bijik.

Shariff dari mula kitorang sampai zoo,sampaila ke kandang seladang dia tidur..aku rasa adala dekat 1 jam....bila aku sapu muka dia dengan air baru dia terjaga.Tu pun sebab dia berpeluh2 panas. Aku ingatkan hujan petang ni,siap bawak payung lagi,tapi panas gila pulak.Pelik betul kan cuaca kita sekarang?Talking bout weather,kat kampung Terengganu aku banjir.Pelik bulan 3 banjir coz musim tengkujuh dah habis. Aku rasa global warming dah terlalu serius. Ingat tak masa tahun 1997 fenomena La Nina menyebabkan Malaysia diselubungi haze lebih 1 bulan. Aku pergi sekolah pakai mask sebab tak tahan haze. Tapi masih jatuh sakit (batuk2,selsema,sakit mata). Pulak tu,fenomena tu bertambah teruk sebab negara jiran kita si Indonesia tu orang2 dia yang tak reti bahasa bakar hutan untuk tujuan pertanian pulak. Ada satu masa tu,tak silap aku kena isytihar darurat,bila nak bawa kereta siang2 buta kena pasang lampu..dashyat2...

Okay,mari berbalik ke cerita Zoo tercinta (sebab dapat masuk free..heheh). Aku kesian betul tengok zoo kita. Haiwan2 kurus,and nampak dalam keadaan daif.Yang paling aku hairan,aku tak nampak sorang pun pekerja zoo yang monitor pelawat,cuma pekerja zoo yang aku nampak ialah driver bas mini zoo tu sendiri. Hairan betul..zoo tak mampu nak gajikan pekerja ke?Lepas tu,haiwan2 berada di dalam keadaan kotor. Kenapa kerajaan kita tak sponsor zoo kita?Aku kesian tengok management zoo berusaha dapatkan sponsorship untuk setiap jenis haiwan dari individu atau badan swasta. Kalo pergi zoo, boleh nampak signage company yang sponsor haiwan2 tu..

Haiwan yang disponsor cantik la sikit.Tapi haiwan yang takde sponsorship buruk betul rupa. Kesian..keadaan tak sama macam 10 tahun dulu.

Oh,hari ni memang bertuah!Nak tau kenapa?Kebetulan kitorang dapat tengok seladang melahirkan anak. Anak dia tak boleh bangun pun,bangun jatuh bangun jatuh je. Kesian pulak.Tapi rupa seladang memang scary la..aku tak dapat bayangkan kalau dia kejar aku..macamana rupa aku berlari nanti..sure seburuk2 rupa..hahaha.

Aku rasa haiwan2 dalam zoo tu takde life la..kesian life diorang dicabuli.Habitat diorang tak nampak semulajadi pun. Sure stress..patutla dah banyak haiwan2 dalam zoo dah mati. 1998 dulu aku pergi ada penguin,tapi sekarang takde pulak. Kesian penguin,tak rela hidup di bumi Malaysia.

Oh,ada satu perkara yang menggelikan hati aku. Bila lalu je tempat rhino bersantai, terus aku teringat pada anak sedara hubby,Batrisyia. Kenapa?Sebab masa dia pergi zoo dulu,dia kata bontot rhino tu macam bontot seseorang.kelakar betul.hehehe :p

Oklah,malas nak taip panjang2..penat pergi zoo pun tak hilang2 lagi..nak tidur dah. Balik dari zoo petang tadi pun aku dan Shariff terus terbongkang. Penat seh jalan dalam zoo..Aku agak adalah 5km.


Ni gambar2 kat zoo tadi.




Rhino sedang bersantai...


Dari kiri, Tijah,Mamat, Jenab...



Besarnye bontot mung Tijah!



Pak Wang yang sedang bersiram...


Sarip Dol Kampung Dusun, gelaran yang diberi sepupunya,Batrisyia.


Seperti pernah ku lihat bontot Tijah itu..tapi di mana ya??


Oh..aku sudah ingat...


Tapi rahsia..I'm Sorry (tagline Amir Raja Lawak 3)

hehehe..Apa2 pun,sebagai rakyat Malaysia yang tercinta,marilah kita sama2 menyelamatkan haiwan di zoo negara kita.Kalau tak siapa lagi?Kerajaan?Ah,diorang sibuk dengan politik. Duit rakyat habis ke tempat lain. Tempat pelancongan macam zoo negara jadi terbiar.


PS: Please help to save the animals! http://www.zoonegara.org.my/

4 comments:

kuizikel said...

bontot saper tu? bz body juga nk tau..wakakakkaka

wah sharif dol masuk free yerk.. auntie report kat rimau zoo negara :)

Unknown said...

hehehe..seperti kata Amir Raja Lawak 3 Astro, I'm Sorry (tagline dia)

Anonymous said...

dah rm15 ek masuk...aku pon tak ingat last time aku masuk bape ringgit...best tu dpt masuk free...

aku tak suka masuk zoo sebab busuk...ahahaha...boleh tak?

NedLi Sakurai said...

shariff dah mcm muker mak dier la plaks... haha(^^,) hari2 tgk mak jer kan? suruh janik balik cepat2. kang anak x kenal laks ayah dier rupa camner (^^ii)