Tuesday, December 29, 2009

It's not about love anymore...

Hmm...macamana aku nak start telling this story? Okay, let's begin with... I had a discussion with Kak Dah about life aku dengan Shariff and Janik. Aku meluahkan perasaan dan keluhan aku pasal hubungan yang jauh antara aku & Shariff and Janik... The only thing Kak Dah kata, bila hidup berumahtangga ni, it is not about love anymore which makes me have a second thought of being separated again...

Why aku meluahkan kat sini? Sebab yang baca pun cuma sahabat-sahabat aku je, and this kind of story is also related to Pojan early's marriage. Pojan mesti gabra,eh related apasal pulak ek?hehehe..takde papelah pojan, yang relatednya cuma hubungan yang jauh antara suami dan isteri di awal perkahwinan. :-)

Mula-mula kahwin dulu, aku dengan Janik akan duduk bergilir-gilir kat rumah parents aku di Taman Melawati dan jugak parents Janik di Kajang. Since aku dan Janik kerja di dalam area KL, we spent more times in Melawati, while on weekends we will spend our time in Kajang. But kalau Janik kena kerja on weekend, we wouldn't go back to Kajang.

Early marriage, aku tak datang period for about 2 months. Last datang period pun masa bulan 11 which was on the month of our marriage. Dec - Feb 2008 I didn't. Aku ingat dah pregnant la masa tu, tapi bila check, rupanya tak. In the meantime, aku masih bekerja di Zul Rafique & Partners ( a legal firm) dan on February 2008, aku masuk hospital Ampang Puteri sebab pundi kencing bengkak dan gastrik. Masa masuk hospital tu, doctor nak buat x-ray, tapi aku bagitau doctor yang aku dah 2 bulan tak datang period, dan aku risau kalau-kalau aku pregnant, so what will happen if i proceed with the X-ray? Doctor pun cancel dengan X-ray process tu. Dia kata, dia tak berani jamin IF aku pregnant, kandungan aku akan sempurna, sebab mostly, orang yang buat X-ray, then tiba-tiba tau dia pregnant, biasanya diorang terpaksa gugurkan kandungan pada bulan ke-3 atau ke-4 sebab kandungan deform. Takut betul masa tu...Tapi bila check air kencing, aku memang tak pregnant, tu yang hairannya. Blood test pun negative.

After follow up the next month, aku sakit perut lagi, then doctor Shuib (the same doctor yang attend aku masa masuk ward on February) tanya samada aku dah period ke belum. Aku cakaplah belum..then doctor suruh aku pergi buat lagi sekali blood test. Masa tu aku dah cakap dalam hati, eleh tak pregnant la..Sementara menunggu result blood test, dia suruh aku pergi jumpa gynae, Dr. Ashar who is his best friend. Bila pergi ke bilik Dr. Ashar, mak oiiii ramainya orang...Semua perempuan pregnant. Aku nak buat apa kat sini, aku bukannya pregnant..ceh..takpelah tunggu jelah..Lama betul aku kena tunggu.

Then, few hours later ('few hours later'?Imagine berapa lama aku menunggu kat bilik Dr. Ashar), Dr. Shuib call aku via Dr. Ashar's extension, and informed the good news that I am pregnant.. What? Aku terjerit happy gila.."Hah, saya pregnant?" Dahla suara aku kuat sebab terkejut, lagi aku terkejut sebab semua orang pandang aku..Aduii..malunya...eh helo, orang lain pun pregnant jugak, tapi takdelah sampai menjerit macam ko..hahaha....aku dapat rasakan yang aku telah mendapat semangat baru..oh..rupanya aku pregnant..cepat-cepat aku kongsi kegembiraan tu dengan Janik and sister dia.hehehe...seronoknya time tu..Aku dapat rasakan muka aku panas sebab darah mengalir membawa spirit of the joy.hehehe..

Blablabla..semua ucap tahniah..aku pun seronok sangat..bila dah confirm, barulah aku senang hati.

Then sometime in March, Janik cakap dia dapat offer kerja kat Dubai with his friends who will be in the same team with him. Dia tanya pendapat aku, aku cakap ok je, tapi boleh ke dia tahan kerja tempat orang, jauh pulak tu, takde sesapa, kalau sakit ke apa ke macamana? Then dia kata, dia terpaksa berkorban untuk senangkan famili..On second thought, I would say yes, tapi bila memikirkan kandungan yang baru mencecah 2 bulan, aku rasa teramat berat, tapi perasaan tamak tu honestly ada sebab gaji yang dia akan dapat besar jugak, almost triple the salary dia dapat kat sini. Discuss punya discuss, I said yes..takpelah, biar dia carik pengalaman kat tempat orang, balik Malaysia nanti harap-harap dengan pengalaman tu, bolehlah dia dapat kerja yang lagi baik..

Aku ingat lagi masa kat KLIA, betapa aku menangis sebab tiba-tiba terpaksa berpisah dengan dia..mak dia pun menangis sebab sedih memikirkan anak yang terpaksa merantau nak mencari rezeki...Banyak kali aku cium dan peluk dia sebab sedih bila memikirkan aku dah takde sesapa kat sebelah aku bangun tidur nanti, dah takde sesapa untuk aku solat berjemaah Subuh, dah takde sesapa nak borak and layan aku, and yang paling utama, dia tak ada untuk berada di samping aku di saat-saat aku mengandung ni. Semua aku kena buat sorang-sorang. Luckily, aku masih ada ibu bapa yang amat penyayang dan sangat mengambil berat kebajikan anak-anak walaupun anak-anak dah berkahwin. Mertua aku pun sangat mengambil berat kebajikan menantu-menantu terutama sekali aku sebab aku menantu perempuan pertama dalam keluarga Janik, pulak tu, sorang-sorang ada kat Malaysia...

Masa mengandungkan Shariff, aku lah sorang-sorang pergi klinik kesihatan buat checkup, masa kat klinik tu, bila tengok perempuan lain semua ditemani suami masing-masing, rasa jealous pun ada, sedih pun ada. Tapi paling aku tak tahan kalau pergi kat klinik kesihatan Kampung Pasir, perempuan-perempuan Indon yang pergi check up most of them are VERY rude. Why??? Sebab bayangkanlah, aku biasanya datang pagi about 7.15 a.m. dah tercongok tunggu depan pintu tu, diorang ni yang datang pukul 7.45 a.m or before clock ticks 8 a.m, senang-senang je tiba-tiba potong queue. Aku sakit hati tak terkata, sampai satu tahap tu aku sound je dan cakap "Hei, dah datang lambat tu pergilah beratur belakang!" Tapi sakit hati betul aku dia wat donno je, muka tebal macam hape, pastu husband dia yang tengah dok menunggu atas motor pandang aku slack macam nak bunuh je. Apa ko ingat aku takut???? Sebenarnya takut gak..hahahaha... To tell the truth, sepanjang aku pregnant, itulah masa yang paling aku panas baran, salah atau silap sikit mesti nak mengamuk sampai Kak Dah fed up dengan aku, apa taknya aku selalu secara tak sengaja terkasar dan kurang ajar dengan dia. Kak Dah selalu kata, "ko ni control la sikit baran ko tu, nanti all attitude ko ni dapat kat anak ko". And the answer is YES. Sharif memang pemarah dan kuat mengamuk.hahahah...Kadang-kadang aku main lepas cakap je tak sempat pikir apa..sampaikan student aku selalu cakap "teacher, why when u become pregnant, u always angry at me?" Aku speechless bila dia cakap camtu.hahahaha..kesian Jasmine. :-)..dah balik Korea pun sambung belajar kat negara asal dia.

Oh, balik pada cerita Janik dah pergi Dubai, first month aku memang tak keruan..asyik menangis je sebab teringatkan dia..jadi penyedih betul. Mak dia pun asyik menangis bila teringatkan anak dia dan jugak aku yang keseorangan. Lepas tu, slowly aku get used dengan keadaan berseorangan tu sampailah saat aku nak bersalin. What was the result of being alone for a long time? The result is... aku dah selesa dengan keadaan berseorangan ni. Dari sampai menjaga Shariff sampailah buat hal sendiri. Bila Janik ada, aku rasa burden pulak sebab schedule aku dah berubah, routine dah berubah dan komitmen pun kena tambah. Yes, aku tau berdosa rasa macam tu sebab Janik tu suami aku, dan aku WAJIB serve dia because dia lah yang paling utama aku taat selain Allah. Tapi itulah kesan jangka panjang hidup berseorangan...Betul cakap Kak Dah, it's not about love anymore.. Love? Tak taulah bila love tu dah pergi, sayang?Of course aku sayang Janik sebab dia suami aku and yet kitorang dah kawan lebih 7 years before kahwin, but commitment? Not yet..Susah untuk aku adapt dengan keadaan baru ni. At the moment, Janik pergi Cameron sebab tolong abang dia business coklat, jadi aku masih sendiri kat KL dengan Shariff. :-) Aku selesa keadaan sekarang... Especially sekali bila dah duduk berdua je dengan Shariff..I think the love has been transferred to Shariff, but tak taulah berapa % ...

Kak Dah cakap dengan aku, Mas, sampai bila ko nak duduk rumah aku, rumah mak abah? It is time ko carik rumah sendiri, cuba hidup sendiri..sampai bila ko nak duduk jauh macam ni dengan Faizal? Marriage is no more about love, but it is about responsibilities.. Macamana kitorang nak tau berat ke tak tanggungjawab menjaga anak sambil bekerja kalau sentiasa duduk jauh antara satu sama lain macam ni? Macamana nak tau beban ke tak beban kalau duit tu kena hulur untuk bayar utilities, keperluan hidup etc? Ahh..semua tu buat aku berfikir...

Aku pernah cakap dengan Janik yang aku nak kitorang duduk rumah sendiri, but Janik kata, at the moment dia tak nak bekerja, dia nak business kat Cameron, and nak bawak aku kat sana kalau business dia doing well..and dia nak aku BERHENTI KERJA. What?Berhenti kerja? Aku baru je start kerja dan baru nak merasa pegang duit sendiri setelah lama berhenti kerja, macamana nak suruh aku berhenti pulak.... Mak aku memang tak bagi aku berhenti (biasalah,dah nama pun ibu, mestilah dia nak kita ada jaminan tetap untuk masa depan), tapi abah kata, kalau suami dah suruh, kenala ikut,mana boleh say NO (biasalah ayah, itu pendapat dia sebagai seorang suami pulak). Urghh..aku plan untuk kerja lama kat SHARP, sampaila aku tua kerepot pun takpe. Banyak benda aku boleh buat dengan duit sendiri, bukan semata-mata mengharapkan duit gaji suami. Aku boleh buat savings sendiri, boleh buat itu,buat ini...And what if anything happen to Janik which makes him permanently disable or lead to death? Apa aku nak buat kalau tak bekerja? And kerja apa aku boleh buat kalau time tu umur aku dah 30+?? Zaman sekarang mana orang nak ambik bekerja ladies 30+ of age.hmm....some companies anggap ladies 30+ above dah tak productive, and in other words, menopos..hehehe...unless masa masa kita quit previous job, title & post kita very high.

later sambung...

No comments: